Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Procedury na egzamin ósmoklasisty

Procedura przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty

w Szkole Podstawowej im. księdza Jana Twardowskiego w Żydowie 2021/2022

Podstawa prawna:

1. Art.44zs-44zza Rozdziału 3b ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1457 z późn. zm.).

2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty (Dz. U. z 2017 r. poz. 1512).

3. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 kwietnia 2018 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 939).

4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1534 z późn. zm.).

5. Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z dnia 6 sierpnia 2021 r. w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu gimnazjalnego w roku szkolnym 2021/2022.

6. Informator o egzaminie ósmoklasisty od roku szkolnego 2021/2022.

7. Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z dnia 6 sierpnia (aktualizacja z 20 sierpnia) 2021 r. w sprawie harmonogramu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty w 2021 r.

8. Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z dnia 20 sierpnia 2021 r. w sprawie materiałów i przyborów pomocniczych, z których mogą korzystać zdający na egzaminie ósmoklasisty.

9. Komunikat Ministra Edukacji Narodowej w sprawie wykazu olimpiad przedmiotowych przeprowadzanych z przedmiotu lub przedmiotów objętych egzaminem ósmoklasisty w roku szkolnym 2021/2022.

10. Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 roku w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 373).

 

I. Postanowienia ogólne

§ 1

Egzamin ósmoklasisty w Szkole Podstawowej im. księdza Jana Twardowskiego w Żydowie sprawdza, w jakim stopniu uczeń spełnia wymagania określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej.

§ 2

1. Egzamin ósmoklasisty organizuje i nadzoruje jego przebieg Dyrektor szkoły jako przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego oraz powołany przez niego zespół egzaminacyjny.

2. Nad prawidłowością przebiegu egzaminu ósmoklasisty w wyznaczonych salach czuwają członkowie szkolnych zespołów nadzorujących, powołani przez przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego.

3. W przypadkach nagłej nieobecności członka zespołu egzaminacyjnego, jego miejsce zajmuje osoba wyznaczona przez przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego.

4. W czasie trwania egzaminu ósmoklasisty w sali mogą przebywać wyłącznie uczniowie, przewodniczący zespołu egzaminacyjnego, członkowie zespołu nadzorującego oraz obserwatorzy.

5. W czasie egzaminu ósmoklasisty członkowie zespołu nadzorującego mogą udzielać odpowiedzi na pytania zdających związane wyłącznie z kodowaniem arkusza oraz instrukcją dla zdającego.

6. Członkowie zespołu nadzorującego nie mogą objaśniać treści zadań.

7. W celu monitorowania prawidłowego przebiegu sprawdzianu członkowie zespołu nadzorującego mogą poruszać się po sali egzaminacyjnej w sposób, który nie zakłóca pracy zdających.

§ 3

W egzaminie ósmoklasisty w charakterze obserwatora mogą uczestniczyć pracownicy Ministerstwa Edukacji Narodowej, przedstawiciele Centralnej Komisji Egzaminacyjnej lub Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej, a także organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego szkołę, oraz członkowie innych instytucji posiadających imienne upoważnienie dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu.

§ 4

1. Uczeń może wnieść do sali z każdego przedmiotu przybory w postaci pióra lub długopisu z czarnym tuszem lub atramentem. Niedozwolone jest korzystanie z długopisów zmywalnych.

2. W przypadku egzaminu z matematyki każdy zdający powinien mieć linijkę. Rysunki, jeżeli trzeba je wykonać, zdający wykonuje długopisem.

3. Uczniowie przystępujący do egzaminu oraz członkowie zespołu egzaminacyjnego nie mogą wnosić na salę telefonów komórkowych oraz innych urządzeń telekomunikacyjnych.

4. Uczeń chory lub niepełnosprawny w czasie trwania egzaminu może korzystać ze sprzętu medycznego i leków koniecznych ze względu na chorobę, pod warunkiem, że taka konieczność została zgłoszona przewodniczącemu zespołu egzaminacyjnego przed rozpoczęciem egzaminu.

§ 5

1. Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia szkoły podstawowej. Nie określa się minimalnego wyniku, jaki uczeń powinien uzyskać, aby zdać egzamin ósmoklasisty.

2. Uczniowie, którzy z udokumentowanych przyczyn losowych bądź zdrowotnych nie będą mogli przystąpić do egzaminu albo przerwą egzamin, mogą do niego przystąpić w terminie dodatkowym, wyznaczonym przez dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu.

§ 6

1. Egzamin ósmoklasisty sprawdza wiedzę i umiejętności zawarte w wymaganiach określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w odniesieniu do wybranych przedmiotów nauczanych na dwóch pierwszych etapach edukacyjnych, tj. języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego.

2. Czas trwania egzaminu wynosi z języka polskiego 120 min., z matematyki – 100 min., z języka obcego nowożytnego – 90 min.

3. Uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wydłuża się czas pracy z języka polskiego do 180 min., z matematyki do 150 min., z języka obcego nowożytnego do 135 min.

4. Laureaci lub finaliści olimpiady przedmiotowej wymienionej w wykazie olimpiad oraz laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim z zakresu jednego z grupy przedmiotów objętych egzaminem ósmoklasisty są zwolnieni z odpowiedniej części egzaminu. Zwolnienie jest równoznaczne z uzyskaniem z tej części egzaminu najwyższego wyniku.

§ 7

1. Wyniki egzaminu ustala Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu.

2. Wyniki egzaminacyjne są ostateczne i nie mogą być podważane na drodze sądowej.

3. Na wniosek ucznia lub jego rodziców sprawdzona i oceniona praca ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom do wglądu w miejscu i czasie wskazanym przez dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej, w terminie 6 miesięcy od dnia wydania przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną zaświadczenia o wynikach egzaminu.

4. Uczeń lub jego rodzice mogą zwrócić się z wnioskiem o weryfikację sumy punktów. Wniosek wraz z uzasadnieniem składa się do dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w terminie 2 dni roboczych od dnia dokonania wglądu.

5. Zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu Okręgowa Komisja Egzaminacyjna przekazuje do szkoły. Uczeń otrzymuje zaświadczenie o szczegółowych wynikach egzaminu z języka polskiego, matematyki, języka obcego nowożytnego za pośrednictwem szkoły .

6. Wyniki wyrażone będą w procentach na podstawie liczby punktów przyznanych przez egzaminatorów. Nie wpisuje się ich na świadectwie i nie wpływają one na promocję ucznia.

 

II. Postępowanie z niejawnymi materiałami egzaminacyjnymi

§ 1

1. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego lub upoważniony przez niego członek zespołu egzaminacyjnego odbiera przesyłkę z materiałami egzaminacyjnymi i sprawdza, czy nie została naruszona oraz czy zawiera ona wszystkie materiały egzaminacyjne i składa materiały egzaminacyjne w stanie nienaruszonym w wyznaczonym uprzednio miejscu w szkole.

2. W przypadku stwierdzenia, że przesyłka została naruszona lub jest niekompletna powiadamia się o tym fakcie niezwłocznie dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej oraz dystrybutora materiałów egzaminacyjnych. Dyrektor Okręgowej Komisji egzaminacyjnej podejmuje decyzję o dalszym toku postępowania i informuje przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego.

3. Pakiety z zestawami egzaminacyjnymi pozostają w zamknięciu do czasu przeprowadzenia egzaminu. Otwarcie pakietów z zestawami egzaminacyjnymi oraz ich przekazanie następuje w dniu egzaminu przed daną jego częścią.

4. Przewodniczący zespołu egzaminacyjnego lub upoważniony przez niego członek tego zespołu około pół godziny przed rozpoczęciem egzaminu z danego przedmiotu sprawdza, czy materiały egzaminacyjne nie zostały naruszone.

5. W przypadku stwierdzenia, że materiały egzaminacyjne zostały naruszone zawiesza się egzamin ósmoklasisty z danego przedmiotu i powiadamia o zaistniałej sytuacji dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej, który przekazuje informację o dalszym postępowaniu. Informację o zaistniałej sytuacji oraz podjętych działaniach zamieszcza się w protokole zbiorczym.

§ 2

1. W przypadku, gdy materiały egzaminacyjne nie zostały naruszone przewodniczący zespołu egzaminacyjnego lub upoważniony przez niego członek tego zespołu przekazuje materiały egzaminacyjne przewodniczącym zespołów nadzorujących w obecności przedstawiciela uczniów z każdej sali. Fakt ten zostaje odnotowany w protokole. W przypadku egzaminu
z języka obcego nowożytnego otwarcie opakowania płyty CD następuje w sali egzaminacyjnej.
Odbiór materiałów egzaminacyjnych powinien nastąpić po zajęciu przez zdających miejsc w sali egzaminacyjnej.

2. Bezpośrednio po zakończeniu egzaminu z danego przedmiotu następuje odbiór arkuszy egzaminacyjnych od zdających, uporządkowanie i przeliczenie materiałów, odnotowanie liczby arkuszy w protokole, a następnie spakowanie ich do bezpiecznej koperty w obecności przedstawicieli zdających i opisanie zgodnie z zaleceniami Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej oraz przekazanie ich przewodniczącemu szkolnego zespołu egzaminacyjnego.

3. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego w obecności przewodniczących zespołów nadzorujących sprawdza kompletność materiałów egzaminacyjnych otrzymanych z sal oraz sporządza zbiorczy protokół przebiegu egzaminu.

4. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego lub upoważniony przez niego członek zespołu egzaminacyjnego przekazuje materiały egzaminacyjne wraz z dokumentacją do wyznaczonego przez dyrektora właściwej Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej miejsca w określony przez niego sposób i w ustalonym terminie.

 

III. Terminarz realizacji zadań związanych z przeprowadzeniem egzaminu ósmoklasisty

§ 1

1. Do dnia 30 listopada 2019 r. Dyrektor szkoły przesyła do właściwej Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej dane dotyczących uczniów przystępujących do egzaminu za pośrednictwem systemu elektronicznego oraz przekazuje informacje o wszystkich rodzajach dostosowań, warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty.

2. W terminie do dnia 24 lutego 2022 r. Dyrektor szkoły jako przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego powołuje zastępcę przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego oraz członków zespołu egzaminacyjnego.

3. W terminie do dnia 23 marca 2022 r. przewodniczący zespołu egzaminacyjnego wyznacza spośród członków zespołu egzaminacyjnego zespołów nadzorujących przebieg egzaminu w poszczególnych salach egzaminacyjnych przewodniczących tych zespołów.

§ 2

1. Egzaminy odbywają się w następującym terminie:

1) język polski – 24 maja 2022 r. (wtorek), godz. 9:00,

2) matematyka – 25 maja 2022 r. (środa), godz. 9:00,

3) język obcy nowożytny – 26 maja 2022 r. (czwartek), godz.9:00.

§ 3

1. Dodatkowy egzamin z języka polskiego zostanie przeprowadzony w dniu 13 czerwca 2022 r. (poniedziałek) godz. 9:00, z matematyki w dniu 14 czerwca 2022 r. (wtorek) godz. 9:00, język obcy nowożytny w dniu 15 czerwca 2022 r.(środa) godz. 9:00.

§ 4

1. Przekazanie szkole przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną zaświadczeń o wynikach sprawdzianu nastąpi  do dnia 08.07. 2022r.

2. W terminie do dnia 24 czerwca 2022 r. Dyrektor szkoły przekazuje dyrektorowi Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej informacje o uczniach, którzy nie kończą szkoły. Uczniowie ci nie otrzymują zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu.

 

IV. Obowiązki informacyjne Dyrektora szkoły, nauczycieli i rodziców

§ 1

1. Dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego wychowawca klasy ósmej zapoznaje uczniów oraz ich rodziców z zasadami dotyczącymi przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty, w szczególności z możliwymi dostosowaniami warunków i form egzaminu do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w terminie do dnia 27 września 2021 r.

2. Rodzice ucznia składają Dyrektorowi szkoły, nie później niż w terminie do dnia 30 września 2021 r., pisemną deklarację wskazującą język obcy nowożytny, z którego uczeń przystąpi do egzaminu ósmoklasisty.

3. Rodzice ucznia mogą złożyć Dyrektorowi szkoły, nie później niż do dnia 21 stycznia 2022 r., pisemną informację o zmianie zadeklarowanego wcześniej języka obcego nowożytnego.

§ 2

1. W przypadku, gdy uczeń uzyskał tytuł laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej wymienionej w wykazie olimpiad lub uzyskał tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu co najmniej wojewódzkim z innego języka obcego innego niż ten, który został zadeklarowany, Dyrektor szkoły na wniosek rodziców ucznia złożony nie później niż do dnia 7 kwietnia 2022 r. informuje Okręgową Komisję Egzaminacyjną o zmianie języka obcego nowożytnego, jeżeli uczeń uczy się tego języka w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

§ 3

1. Rodzice przedkładają Dyrektorowi szkoły zaświadczenie o stanie zdrowia ucznia wydane przez lekarza lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się nie później niż do dnia 15 października 2021 r.

2. Rada pedagogiczna, zgodnie z zaleceniem dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, wskazuje sposób lub sposoby dostosowania przeprowadzania egzaminu do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

3. Dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel informuje na piśmie rodziców ucznia o wskazanym przez radę pedagogiczną sposobie lub sposobach dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu do jego potrzeb edukacyjnych nie później niż do dnia 20 listopada 2021 r.

4. Rodzice ucznia składają oświadczenie o korzystaniu lub niekorzystaniu ze wskazanych przez radę pedagogiczną sposobów dostosowań nie później niż do dnia 24 listopada 2021 r.

5. Jeżeli konieczność dostosowania warunków lub form wystąpi po dniu 20 listopada 2021 r., dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel informuje na piśmie rodziców ucznia o wskazanym przez radę pedagogiczną sposobie lub sposobach dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu do jego potrzeb edukacyjnych, o czym dyrektor szkoły informuje niezwłocznie dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej.

§ 4

1. W wyjątkowych przypadkach, wynikających ze stanu zdrowia lub niepełnosprawności ucznia, za zgodą dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu, egzamin może być przeprowadzony w innym miejscu niż szkoła (dom, szpital). Zgoda wydawana jest na udokumentowany wniosek Dyrektora szkoły złożony dyrektorowi Okręgowej Komisji egzaminacyjnej w porozumieniu z rodzicami ucznia nie później niż do dnia 21 stycznia 2021 r.

§ 5

1. Dyrektor szkoły lub wyznaczony przez niego nauczyciel są zobowiązani nie później niż do dnia 28 lutego 2022 r. do poinformowania uczniów oraz ich rodziców o warunkach przebiegu egzaminu ósmoklasisty.

2. Wychowawcy klas ósmych współpracują z pedagogiem szkolnym oraz z przewodniczącym szkolnej komisji egzaminacyjnej w celu wykonania obowiązku informacyjnego.

3. W przypadku braku możliwości bezpośredniego kontaktu z uczniem lub jego rodzicami (długotrwała choroba, wyjazd) wychowawcy przekazują niezbędne informacje dotyczące organizacji egzaminu ósmoklasisty drogą mailową lub pocztową.

 

V. Przygotowanie i organizacja egzaminu

§ 1

Do obowiązków szkolnego zespołu egzaminacyjnego należy:

1. przygotowanie sali egzaminacyjnej w dniu poprzedzającym egzamin:

1) ustawienie ponumerowanych stolików w sposób zapewniający samodzielną pracę,

2) przygotowanie miejsc dla członków zespołu nadzorującego oraz obserwatorów,

3) przygotowanie odtwarzacza CD oraz głośników w przypadku egzaminu z języka obcego nowożytnego,

4) umieszczenie w widocznym miejscu zegara oraz tablicy, na której odznacza się czas rozpoczęcia i zakończenia egzaminu,

5) usunięcie z sali egzaminacyjnej pomocy dydaktycznych z zakresu danej części egzaminu;

2. przypomnienie uczniom o konieczności przyniesienia na egzamin długopisu lub pióra z czarnym atramentem oraz linijki w przypadku egzaminu z matematyki;

3. przeprowadzenie odpowiednio wcześniej przed egzaminem próby odsłuchu przykładowego nagrania w salach wyznaczonych do przeprowadzenia egzaminu z języka obcego;

4. przygotowanie listy uczniów piszących w poszczególnych salach uwzględniającej – zgodnie z opinią rady pedagogicznej – dostosowanie warunków do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych uczniów;

5. umieszczenie przed wejściem do sali w widocznym miejscu listy zdających (imię i nazwisko) w danej sali;

6. przygotowanie zapasowych przyborów do pisania;

7. przygotowanie numerów do losowania miejsc, kartek z imieniem, nazwiskiem, numerem PESEL oraz kodem zdającego przesłanym przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną;

8. sprawdzenie stanu przygotowania sali w dniu egzaminu;

9. odebranie materiałów egzaminacyjnych:

1) arkuszy egzaminacyjnych,

2) wykazu uczniów w danej sali egzaminacyjnej przygotowanego przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną,

3) formularza protokołu przebiegu egzaminu,

4) indywidualnych kodów kreskowych przygotowanych przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną,

5) płyty CD w przypadku egzaminu z języka obcego nowożytnego,

6) zwrotnych kopert do spakowania prac egzaminacyjnych.

§ 2

1. Uczeń przystępujący do egzaminu losuje numer miejsca i zajmuje miejsce w sali zgodnie z wylosowanym numerem. Potwierdzenie tożsamości ucznia odbywa się poprzez sprawdzenie legitymacji szkolnej.

2. Uczniowi przydziela się naklejki z kodem kreskowym, które przeznaczone są do oznaczenia arkuszy i kart odpowiedzi.

3. Sporządza się protokół odbioru prac od uczniów.

4. Zapewnia się prawidłowy obieg informacji przed egzaminem i w czasie jego trwania.

 

VI. Przebieg egzaminu

§ 1

1. Wszyscy członkowie zespołów egzaminacyjnych spotykają się w szkole o godzinie 8:00.

2. O godzinie 8:40 uczniowie przystępujący do egzaminu wchodzą do sali, w której odbywa się egzamin zgodnie z przygotowaną listą i zajmują miejsca zgodnie z wylosowanymi numerami.

3. Po zajęciu miejsc przez wszystkich przewodniczący zespoły nadzorującego informuje o:

1) zasadach zachowania się podczas egzaminu,

2) dodatkowych 5 minutach przeznaczonych na sprawdzenie poprawności przeniesienia odpowiedzi do zadań zamkniętych na kartę odpowiedzi – po zakończeniu czasu przeznaczonego na rozwiązanie zadań,

3) zasadach oddawania arkuszy po zakończeniu pracy.

4. O godzinie 8:50 przewodniczący zespołu nadzorującego w obecności przedstawicieli zdających odbiera od przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego materiały niezbędne do przeprowadzenia egzaminu.

5. Członkowie komisji sprawdzają wyposażenie uczniów w niezbędne do pisania materiały.

§ 2

1. Egzamin rozpoczyna się od rozdania zestawów egzaminacyjnych nie wcześniej niż o godzinie ustalonej w komunikacie dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

2. Po rozdaniu zestawów egzaminacyjnych przewodniczący zespołu nadzorującego w każdej sali informuje uczniów o:

1) obowiązku zapoznania się przed przystąpieniem do rozwiązywania zadań z instrukcją wydrukowaną na pierwszej stronie arkusza egzaminacyjnego,

2) konieczności sprawdzenia kompletności arkusza egzaminacyjnego, tj. czy arkusz zawiera zeszyt zadań i kartę odpowiedzi oraz czy zeszyt zadań egzaminacyjnych zawiera wszystkie kolejno ponumerowane strony,

3) konieczności sprawdzenia poprawności numeru PESEL na naklejkach przygotowanych przez Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej oraz umieszczeniu ich w wyznaczonych miejscach arkusza egzaminacyjnego, na stronie tytułowej zeszytu zadań egzaminacyjnych oraz na karcie odpowiedzi,

4) konieczności zaznaczenia odpowiedzi na karcie odpowiedzi, ponownie przypomina uczniom na 10 minut przed zakończeniem czasu przeznaczonego na pracę.

3. Uczniowie sprawdzają kompletność arkusza egzaminacyjnego oraz czytają instrukcję dla zdającego. Wyjaśnienia udzielane przez zespół nadzorujący mogą dotyczyć wyłącznie zakresu informacji z pierwszej strony arkusza.

4. W przypadku zgłoszenia przez ucznia braków w arkuszu egzaminacyjnym przewodniczący zespołu nadzorującego przekazuje uczniowi nowy arkusz egzaminacyjny z arkuszy rezerwowych i odnotowuje ten fakt w protokole. Wymianę arkusza egzaminacyjnego uczeń potwierdza podpisem w protokole.

5. W przypadku wystąpienia błędu w numerze PESEL uczeń zwraca naklejki z błędnym numerem. Przewodniczący zespołu nadzorującego koryguje numer w wykazie zdających, co odnotowuje w protokole, a w wyznaczonych na naklejki miejscach odręcznie wpisuje prawidłowy numer PESEL zdającego oraz identyfikator szkoły.

6. Przed rozpoczęciem egzaminu członkowie zespołu nadzorującego sprawdzają poprawność kodowania arkuszy oraz zamieszczenia naklejek, udzielają odpowiedzi wyłącznie na pytania dotyczące kodowania i rozumienia instrukcji.

§ 3

1. Po czynnościach organizacyjnych przewodniczący zespołu nadzorującego zapisuje na tablicy, w widocznym miejscu, czas rozpoczęcia i zakończenia pracy z zestawem egzaminacyjnym; czas trwania egzaminu liczy się od momentu zapisania na tablicy godziny rozpoczęcia pracy.

2. Po rozdaniu zdającym arkuszy egzaminacyjnych spóźnieni uczniowie nie zostają wpuszczeni do sali. W uzasadnionych przypadkach, nie później niż tuż po zakończeniu czynności organizacyjnych, przewodniczący zespołu nadzorującego może podjąć decyzję o wpuszczeniu spóźnionego ucznia. Uczeń ten kończy pracę zgodnie z czasem zapisanym na tablicy.

3. W trakcie trwania egzaminu uczniowie nie powinni opuszczać sali. W wyjątkowych przypadkach przewodniczący zespołu nadzorującego może zezwolić uczniowi na opuszczenie sali, po zapewnieniu warunków wykluczających możliwość kontaktowania się z innymi osobami. Jeden z członków zespołu nadzorującego wychodzi z uczniem z sali. Zdanie drugie niniejszego ustępu nie ma zastosowania w przypadku udzielania uczniowi pomocy medycznej.

4. Na czas nieobecności uczeń przekazuje członkowi zespołu nadzorującego zestaw zadań wraz z kartą odpowiedzi. Wyjście, czas nieobecności ucznia i powrót odnotowuje się w protokole. Podczas egzaminu w sali mogą przebywać oprócz zdających członkowie zespołu nadzorującego, przewodniczący zespołu egzaminacyjnego (bądź jego zastępca), osoby sprawdzające prawidłowość przebiegu sprawdzianu powołane przez dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej, obserwatorzy posiadający pisemną zgodę dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej, przedstawiciele organów sprawujących nadzór pedagogiczny lub przedstawiciele Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej.

5. Imiona i nazwiska osób, o których mowa w ust. 4 wpisuje się do protokołu przebiegu sprawdzianu.

§ 4

1. Przewodniczący zespołu egzaminacyjnego może podjąć decyzję o przerwaniu i unieważnieniu egzaminu ucznia w przypadku: 1)stwierdzenia niesamodzielnej pracy przez ucznia, 2) wniesienia lub korzystania przez ucznia z urządzenia telekomunikacyjnego lub innych niedozwolonych przyborów, 3) zakłócania przez ucznia prawidłowego przebiegu egzaminu.

2. Informacje o unieważnieniu lub przerwaniu egzaminu umieszcza się w protokole.

3. Protokół z przebiegu egzaminu sporządza się dla każdej sali, w której odbywa się egzamin. Protokół podpisują wszyscy członkowie zespołu nadzorującego przebieg egzaminu w danej sali.

4. Po wcześniejszym zakończeniu sprawdzianu i opuszczeniu sali uczniowie przebywają pod opieką wyznaczonego przez przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego nauczyciela.

 

VII. Zakończenie egzaminu

§ 1

1. W przypadku, gdy zdający ukończył pracę przed czasem, zgłasza ten fakt przez podniesienie ręki. Zamyka arkusz egzaminacyjny i odkłada na brzeg stolika.

2. Wyznaczony przez przewodniczącego zespołu nadzorującego członek zespołu nadzorującego w obecności zdającego sprawdza kompletność materiałów. Jeśli zdający zgłasza zakończenie pracy wcześniej niż na 10 minut przed zakończeniem czasu przeznaczonego na pracę z arkuszem, sprawdza, czy uczeń zaznaczył odpowiedzi na karcie odpowiedzi.

3. W przypadku braku zaznaczeń poleca uczniowi wykonanie tej czynności. Po uzyskaniu zgody na opuszczenie sali uczeń wychodzi, nie zakłócając pracy pozostałym piszącym.

§ 2

1. Na 10 minut przed zakończeniem pracy z arkuszem egzaminacyjnym przewodniczący zespołu przypomina zdającym o konieczności zaznaczenia odpowiedzi na karcie odpowiedzi.

2. Po upływie czasu przewidzianego na pracę z arkuszem egzaminacyjnym przewodniczący zespołu nadzorującego:

1) informuje zdających o zakończeniu pracy,

2) wyznacza dodatkowy czas (5minut) na sprawdzenie poprawności przeniesienia odpowiedzi na kartę odpowiedzi,

3) poleca po upływie dodatkowego czasu zamknięcie arkuszy i odłożenie ich na brzeg stolika.

§ 3

1. Postępowanie z materiałami egzaminacyjnymi po zakończeniu danej części sprawdzianu. Po zakończeniu egzaminu członkowie zespołu nadzorującego w obecności wszystkich uczniów sprawdzają kompletność materiałów i przyjmują je od zdających. Następnie uczniowie opuszczają salę, a członkowie zespołu nadzorującego w obecności przedstawiciela zdających:

1) odnotowują na wykazie uczniów oddanie arkuszy egzaminacyjnych przez zdających,

2) w przypadku uczniów, którym przyznano prawo do dostosowania warunków egzaminu polegające na dostosowaniu zasad oceniania i/lub prawo do nieprzenoszenia odpowiedzi, zaznaczają przyznane tym uczniom uprawnienia, zamalowując odpowiednie pola na zeszycie zadań egzaminacyjnych i karcie odpowiedzi,

2. Przewodniczący zespołu nadzorującego uzupełnia wykaz uczniów przystępujących
do egzaminu z danego przedmiotu w danej sali oraz protokół przebiegu egzaminu.

3. Protokół przebiegu egzaminu podpisują osoby wchodzące w skład zespołu nadzorującego oraz obserwator, o ile był obecny na egzaminie.

§ 4

1. Przewodniczący zespołu nadzorującego przekazuje przewodniczącemu zespołu egzaminacyjnego:

1) kopertę zwrotną zawierającą arkusze egzaminacyjne (zeszyty zadań z nieoderwanymi kartami odpowiedzi) wszystkich zdających, w tym tych zdających, którzy nie mieli obowiązku zaznaczania odpowiedzi na karcie lub zgłosili, że nie zdążyli przenieść wszystkich odpowiedzi na kartę,

2) wadliwe arkusze egzaminacyjne, niewykorzystane arkusze egzaminacyjne oraz wadliwe płyty CD,

3) podpisany przez wszystkich członków zespołu nadzorującego oraz obserwatorów protokół przebiegu egzaminu,

4) uzupełniony wykaz uczniów.

2. Przewodniczący zespołu egzaminacyjnego sprawdza kompletność materiałów z danej sali w obecności przewodniczącego zespołu nadzorującego.

3. Po zebraniu materiałów ze wszystkich sal egzaminacyjnych przewodniczący zespołu egzaminacyjnego zabezpiecza je zgodnie z instrukcją Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej, sporządza w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach oraz podpisuje zbiorczy protokół z danego przedmiotu.

4. Jeden egzemplarz zbiorczego protokołu z danego przedmiotu przewodniczący zespołu egzaminacyjnego przesyła Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu. Do protokołu zbiorczego dołącza się:

1) koperty zwrotne zawierające arkusze egzaminacyjne wszystkich zdających wraz z kartami odpowiedzi,

2) wadliwe arkusze egzaminacyjne, niewykorzystane arkusze egzaminacyjne oraz wadliwe płyty CD,

3) uzupełniony wykaz uczniów z każdej sali,

4) kopie zaświadczeń stwierdzających uzyskanie tytułu laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej lub laureata konkursu przedmiotowego,

5) kopie wykazu zawartości przesyłki z materiałami egzaminacyjnymi,

6) decyzje o przerwaniu i unieważnieniu egzaminu z danego przedmiotu (jeśli taka sytuacja zaistniała) wraz z arkuszami egzaminacyjnymi uczniów, których to dotyczy.

 

VIII. Ustalenia końcowe

§ 1

Procedurę przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty w Szkole Podstawowej im. księdza Jana Twardowskiego w Żydowie w roku szkolnym 2021/2022 udostępnia się nauczycielom, uczniom i rodzicom na stronie internetowej Szkoły www.spzydow.stronyzklasa.pl  w czasie godzin z wychowawcą oraz podczas spotkań z rodzicami uczniów klas ósmych.

§ 2

1. Procedura wchodzi wżycie z dniem podpisania.

 

Szkoła Podstawowa im. księdza Jana Twardowskiego w Żydowie

Procedura bezpieczeństwa organizacji egzaminów ósmoklasisty

w roku szkolnym 2020/21

 

§ 1

Informacje ogólne

1. Niniejsza procedura powstała w oparciu o wytyczne Ministra Zdrowia, Głównego Inspektora Sanitarnego oraz Ministra Edukacji Narodowej.

2. Celem niniejszej procedury jest zminimalizowanie ryzyka wystąpienia zakażenia wirusem SARS-CoV-2, wywołującym chorobę COVID-19, wśród uczniów, nauczycieli, rodziców oraz pracowników niepedagogicznych.

§ 2

Sposób organizowania egzaminów

1. Jeżeli jest to możliwe ze względów organizacyjnych w dniach, w których jest przeprowadzany egzamin, w szkole nie należy prowadzić zajęć edukacyjnych dla innych uczniów lub należy rozpocząć prowadzenie zajęć po zakończeniu egzaminu w danym dniu i zdezynfekowaniu pomieszczeń.

2. Podczas egzaminu w szkole mogą przebywać wyłącznie:

1) zdający,

2) osoby zaangażowane w przeprowadzanie egzaminu, tj. członkowie zespołów nadzorujących, obserwatorzy, egzaminatorzy, specjaliści pracujący ze zdającymi, którym przyznano dostosowanie warunków lub formy przeprowadzania egzaminu, osoby wyznaczone do przygotowania i obsługi oraz obsługujące sprzęt i urządzenia wykorzystywane w czasie egzaminu (np. komputery, sprzęt medyczny), asystenci techniczni,

3) pracownicy szkoły odpowiedzialni za utrzymanie obiektu w czystości, dezynfekcję, obsługę szatni,

4) uczniowie innych klas oraz nauczyciele, lecz wyłącznie w przypadku, gdy nie ma możliwości zrezygnowania z przeprowadzania zajęć edukacyjnych w dniu przeprowadzania egzaminu,

5) pracownicy odpowiednich służb, np. medycznych, jeżeli wystąpi taka konieczność.

3. Niedozwolone jest przebywanie na terenie szkoły w czasie egzaminu osób innych niż wymienione w ust. 1.

4. Zdający nie powinni wnosić na teren szkoły zbędnych rzeczy, w tym książek, telefonów komórkowych, maskotek.

5. Na egzaminie każdy zdający korzysta z własnych przyborów piśmienniczych, linijki. Zdający nie mogą pożyczać przyborów od innych zdających.

6. Szkoła nie zapewnia wody pitnej. Na egzamin należy przynieść własną butelkę z wodą.

7. Na terenie szkoły nie ma możliwości zapewnienia posiłków.

8. Egzamin może być przeprowadzany w salach lekcyjnych, salach gimnastycznych, na korytarzach szkolnych oraz w innych przewidzianych w przepisach miejscach, pod warunkiem zachowania odpowiednich odstępów pomiędzy zdającymi oraz pomiędzy zdającymi i członkami zespołu nadzorującego, wskazanych w ust. 9.

9. Ławki w sali egzaminacyjnej należy ustawić w taki sposób, aby pomiędzy zdającymi zachowany był co najmniej 1,5-metrowy odstęp w każdym kierunku.

§ 3

Wymogi sanitarne podczas egzaminu

1. Czekając na wejście do szkoły albo sali egzaminacyjnej, zdający zachowują odpowiedni odstęp (co najmniej 1,5 m) oraz mają zakryte usta i nos.

2. Na egzamin może przyjść wyłącznie osoba zdrowa (zdający, nauczyciel, inny pracownik szkoły), bez objawów chorobowych sugerujących chorobę zakaźną.

3. Zdający, nauczyciel oraz każda inna osoba uczestnicząca w przeprowadzaniu egzaminu nie może przyjść na egzamin, jeżeli przebywa w domu z osobą na kwarantannie lub izolacji w warunkach domowych albo sama jest objęta kwarantanną lub izolacją w warunkach domowych.

4. Rodzic/prawny opiekun nie może wejść z dzieckiem na teren szkoły, z wyjątkiem sytuacji, kiedy zdający wymaga pomocy np. w poruszaniu się.

5. Na teren szkoły mogą wejść wyłącznie osoby z zakrytymi ustami i nosem (maseczką jedno- lub wielorazową, materiałową, przyłbicą – w szczególności w przypadku osób, które ze względów zdrowotnych nie mogą zakrywać ust i nosa maseczką). Zakrywanie ust i nosa obowiązuje na terenie całej szkoły, z wyjątkiem sal egzaminacyjnych po zajęciu miejsc przez zdających lub po podejściu zdających do stanowiska egzaminacyjnego, z zastrzeżeniem ust. 6.

6. Podczas wpuszczania uczniów do sali egzaminacyjnej członek zespołu nadzorującego może poprosić zdającego o chwilowe odsłonięcie twarzy w celu zweryfikowania jego tożsamości (konieczne jest wówczas zachowanie co najmniej 1,5-metrowego odstępu).

7. Zdający są zobowiązani zakrywać usta i nos do momentu zajęcia miejsca w sali egzaminacyjnej. Po zajęciu miejsca w sali egzaminacyjnej (w trakcie egzaminu) zdający ma obowiązek ponownie zakryć usta i nos, kiedy:

1) podchodzi do niego nauczyciel, aby odpowiedzieć na zadane przez niego pytanie,

2) wychodzi do toalety,

3) kończy pracę z arkuszem egzaminacyjnym i wychodzi z sali egzaminacyjnej.

8. Przewodniczący zespołu egzaminacyjnego, członkowie zespołu nadzorującego, obserwatorzy i inne osoby uczestniczące w przeprowadzaniu egzaminu, nauczyciele wspomagający, podczas poruszania się po sali egzaminacyjnej powinni mieć zakryte usta i nos. Mogą odsłonić twarz, kiedy obserwują przebieg egzaminu, siedząc albo stojąc, przy zachowaniu niezbędnego odstępu.

9. Zdający, którzy ze względów zdrowotnych nie mogą zakrywać ust i nosa maseczką, mogą nosić przyłbicę albo, jeżeli nie mogą również korzystać z przyłbicy, przystąpić do egzaminu w odrębnej sali egzaminacyjnej. W takiej sytuacji minimalny odstęp, jaki musi zostać zachowany pomiędzy samymi zdającymi oraz zdającymi i członkami zespołu nadzorującego, wynosi 2 m.

10. Członkowie zespołu nadzorującego oraz inne osoby zaangażowane w przeprowadzanie egzaminu, którzy ze względów zdrowotnych nie mogą zakrywać ust i nosa za pomocą maseczki, powinni – kiedy jest to konieczne – używać przyłbicy, która nie utrudnia oddychania.

11. Miejsca dla członków zespołu nadzorującego również powinny zostać przygotowane z zachowaniem co najmniej 1,5-metrowego odstępu od zdających oraz od pozostałych członków zespołu nadzorującego (podczas gdy zdający rozwiązują zadania; w trakcie czynności organizacyjnych członkowie zespołu nadzorującego są zobowiązani zakrywać usta i nos oraz mieć założone rękawiczki).

12. Członkowie zespołu nadzorującego powinni do niezbędnego minimum ograniczyć poruszanie się po sali egzaminacyjnej.

13. Zdający może opuścić na stałe salę egzaminacyjną (jeżeli zakończył pracę z arkuszem) najpóźniej na 15 min przed czasem wyznaczonym jako czas zakończenia pracy z arkuszem. W ciągu ostatnich 15 min przed zakończeniem egzaminu (nawet jeżeli zdający skończył pracę z arkuszem egzaminacyjnym) zdający nie opuszczają sali egzaminacyjnej.

§ 4

Zabezpieczenie sanitarne budynku

1. Przy wejściu do szkoły należy umieścić płyn do dezynfekcji rąk (środek na bazie alkoholu, min. 60 proc.) oraz zamieścić informację o obligatoryjnym korzystaniu z niego przez wszystkie osoby wchodzące na teren szkoły.

2. Płyn do dezynfekcji rąk powinien być również dostępny w każdej sali egzaminacyjnej. Obok płynu należy umieścić informację na temat prawidłowej dezynfekcji rąk.

3. Wyznaczeni pracownicy szkoły mają obowiązek egzekwowania używania płynu do dezynfekcji rąk przez wszystkie osoby wchodzące do budynku szkoły oraz wchodzące do sal egzaminacyjnych.

4. Drzwi do szkoły oraz wszystkie drzwi wewnątrz budynku powinny być otwarte, tak aby zdający oraz inne osoby uczestniczące w przeprowadzaniu egzaminu nie musiały ich otwierać.

5. Sale egzaminacyjne należy wietrzyć przed wpuszczeniem do nich zdających, mniej więcej co godzinę w trakcie egzaminu, jeżeli pogoda na to pozwala oraz na zewnątrz budynku nie panuje zbyt duży hałas, oraz po egzaminie.

6. Każdy zdający ma zapewnione miejsce, w którym zostawia rzeczy osobiste.

7. Ławki oraz krzesła w sali egzaminacyjnej należy dezynfekować przed i po każdym egzaminie.

§ 5

Zadania szczególne członków zespołu egzaminacyjnego i dyrektora

1. Przewodniczący zespołu egzaminacyjnego informuje członków zespołu nadzorującego przeprowadzającego egzamin w sali egzaminacyjnej, że w danej sali do egzaminu przystępuje zdający chorujący na alergię albo inne schorzenie, którego objawami mogą być kaszel, katar lub łzawienie.

2. Przed rozpoczęciem egzaminu należy poinformować zdających  o obowiązujących zasadach bezpieczeństwa, w tym w szczególności o:

1) zakazie kontaktowania się z innymi zdającymi,

2) obowiązku zakrywania ust i nosa w przypadku kontaktu bezpośredniego z nauczycielem, wyjścia do toalety lub wyjścia z sali egzaminacyjnej po zakończeniu pracy z arkuszem egzaminacyjnym,

3) niedotykania dłońmi okolic twarzy, zwłaszcza ust, nosa i oczu, a także przestrzegania higieny kaszlu i oddychania,

4) konieczności zachowania odpowiedniego dystansu od innych zdających po zakończonym egzaminie.

3. W celu uniknięcia tworzenia się grup zdających przed szkołą oraz przed salą egzaminacyjną przed rozpoczęciem egzaminu oraz po jego zakończeniu należy przekazać zdającym z wyprzedzeniem (np. 2-, 3-dniowym) informację o godzinie, o której powinni stawić się w szkole przed rozpoczęciem egzaminu. Dla zdających w różnych salach egzaminacyjnych są ustalane różne godziny przybycia.

§ 6

Zasady izolacji

1. Jeżeli zdający lub członek zespołu nadzorującego przejawia niepokojące objawy choroby, przewodniczący zespołu nadzorującego lub członek zespołu nadzorującego informuje o tym przewodniczącego zespołu egzaminacyjnego, który zapewnia odizolowanie zdającego lub innej osoby przejawiającej objawy choroby w odrębnym pomieszczeniu lub wyznaczonym miejscu z zapewnieniem minimum 2 m odległości od innych osób. Nie dotyczy to osób wskazanych w § 5 ust. 1.

2. W przypadku wystąpienia konieczności odizolowania zdającego, członka zespołu nadzorującego lub innej osoby zaangażowanej w przeprowadzanie egzaminu przejawiającej objawy choroby w odrębnym pomieszczeniu lub wyznaczonym miejscu, przewodniczący zespołu egzaminacyjnego może podjąć decyzję o przerwaniu i unieważnieniu egzaminu dla wszystkich zdających, którzy przystępowali do danego egzaminu w danej sali, jeżeli z jego oceny sytuacji będzie wynikało, że takie rozwiązanie jest niezbędne.

3. Pracownicy szkoły oraz członkowie zespołów nadzorujących niebędący pracownikami szkoły powinni zostać poinstruowani, że w przypadku wystąpienia niepokojących objawów nie powinni przychodzić do pracy.

4. O podejrzeniu zarażenia należy niezwłocznie zawiadomić rodzinę bądź osoby wskazane do kontaktu o zaistniałej sytuacji oraz skontaktować się telefonicznie z powiatową/wojewódzką stacją sanitarno-epidemiologiczną w celu uzyskania decyzji co do dalszego postępowania zgodnie z procedurą ogólną.

5. Nauczyciele pozyskują od rodziców/prawnych opiekunów uczniów aktualne numery telefonów niezbędne do kontaktu w razie podejrzenia zarażenia wirusem.

6. W przypadku wystąpienia u pracownika będącego na stanowisku pracy niepokojących objawów sugerujących zakażenie koronawirusem, należy niezwłocznie odsunąć go od pracy, powiadomić właściwą miejscowo stację sanitarno-epidemiologiczną i stosować się ściśle do wydawanych instrukcji  i poleceń.

7. Obszar, w którym poruszał się pracownik, należy poddać gruntownemu sprzątaniu, zgodnie z funkcjonującymi procedurami, oraz zdezynfekować powierzchnie dotykowe (klamki, poręcze, uchwyty).

8. Należy stosować się do zaleceń państwowego powiatowego inspektora sanitarnego przy ustalaniu, czy należy wdrożyć dodatkowe procedury, biorąc pod uwagę zaistniały przypadek.

9. W przypadku wystąpienia u zdającego lub członka zespołu nadzorującego, lub innej osoby biorącej bezpośredni udział w przeprowadzaniu egzaminu na danej sali egzaminacyjnej niepokojących objawów sugerujących zakażenie koronawirusem, należy niezwłocznie przerwać egzamin tego zdającego oraz odizolować w miejscu wskazanym przez dyrektora.

§ 7

Pozostałe regulacje

1. Przy wejściu do budynku szkoły wywieszona jest informacja:

1) dotyczącą objawów zarażenia koronawirusem oraz sposobów zapobiegania zakażeniu,

2) zawierającą nazwę, adres oraz numer telefonu do najbliższej stacji sanitarno-epidemiologicznej,

3) zawierającą adres oraz numer telefonu najbliższego oddziału zakaźnego,

4) zawierającą numery telefonów do służb medycznych,

5) zawierającą numer infolinii NFZ w sprawie koronawirusa (800 190 590).

2. Na tablicy informacyjnej szkoły znajdują się aktualne numery telefonów do: organu prowadzącego, kuratora oświaty, stacji sanitarno-epidemiologicznej oraz służb medycznych.

3. Z treścią niniejszej procedury zaznajamia się pracowników szkoły oraz rodziców i opiekunów prawnych uczniów.

Data dodania: 2021-05-20 18:26:36
Data edycji: 2022-05-19 20:42:08
Ilość wyświetleń: 937

Konkursy

Wyniki konkursów wewnątrzszkolnych i zewnętrznych
Więcej informacji

Laboratorium Przyszłości

Tworzymy pracownię przyszłości dzięki środkom z Rządowego Programu Laboratoria Przyszłości
Więcej informacji

Kalendarz

Klasy

Materiały dla uczniów
Więcej informacji
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej